Fyns 5-Daw’s 2019 er i gang

Vist nok for 37. år i træk. Noget af en tradition. Løbet 1. gang i 1983.

Lars Jeppesen havde energien og ideen til Fyns 5-Daw’s.

Reglerne er sådan:

De 3 bedste af 4 løb giver adgang til den altafgørende jagtstart i etape 5.

Her starter man med det forspring der er opnået i de foregående løb. Dog således at beregneren dividerer forspringet med 4. Det er for at sikre en hurtigere afvikling af 5 etape. Hvis man er mere end en time efter, eller man ikke har gennemført mindst 3 af 4 etaper er man uden for jagtstart. Vinder af jagtstart er vinder af Fyns 5-Daw’s og opnår uvisnelig hæder.

Men vi er i gang med den 37. udgave. Stævneleder Morten Mølgaard har forberedt sig hele vinteren. Det er Klubbens flagskib der igen skal sættes i søen. Vigtigst er terræn og baner.

Korttegnerne melder om hvilke terræner der er klar. Og Morten søger i klubben efter en kapabel banelægger. Valget falder blandt andet på de rutinerede: Ib Monrad og Ib Clausen.  2 gamle venner tager det på sig. De har begge løbet orientering for OO i rigtig mange år. Ja måske mere end de 37 år vi snakker om. Banelægnigen er i gode hænder hos 2 x Ib

Men terrænet. Den nye skov Elmelund bliver valgt. Måske fordi det er let at få tilladelse til at bruge Elmelund? Skovtilladelser er ikke en selvfølge.

Resten af Mortens bekymringer er faktisk rutine. Hvem passer start og sender løberne af sted. Det gør Palle – ligesom de sidste 12 år. Hvem tager imod løberne i mål og giver resultater: Det gør Ole Balslev ligesom han har gjort i de sidste måske 37 år. Nå ikke – men i hvert fald siden vi fik noget med elektronik.

Men vi er i Elmelund. Aftenen er ung og ny. Løberne summer rundt. Ganske unge løbere der end ikke var født da Fyns 5-Daw’s begyndte. Mange har kærester med. Det er skovtur. Når løberne kommer i mål, er der rode kinder. Man er glad. ”Man løber sig glad” Yngste starter er vist Alberte på 3 år. Ældste er + 80. sådan er orientering. Man kæmper med det man har. Personligt er det med ICD  (Pacemaker).

Der bliver udvekslet erfaringer. Hvad gjorde du der. Det var der jeg bommede. Stræktider bliver sammenlignet. Det er jo ikke bare at løbe stærkt. Det er at løbe rigtigt. Finde kontrolposterne. Være smart.

Ole Balslev har travlt med computeren. Når løberne kommer hjem kan de se deres resultat sammenlignet med andre på internettet. Næste etape er der mulighed for revanche. Hvis det er helt håbløst kan etapen smides væk.

Det er 3 bedste ud af 4. Ole har travlt; men vi bør nok tænke på en suppleant. !!

Men det er gode aftener i Odense Nærskove. Næste gang ved Hollufgaard. Tirsdag d.04/06 kl. 17:30

Vi løber om æren.

Hilsen Holger