Orienteringsløb har som andre idrætter flere discipliner:

Lang:
Orientering med normal banelængde for alle aldersgrupper. Banens længde vil være tilpasset din alder, og samtidig være krævende og varieret så du møder krav om at anvende forskellige typer af orienteringsteknik så som grov- og finorientering samt vejvalgsteknik.

Mellem:
Orientering på en kortere distance end Lang. Banen er orienteringsteknisk krævende med mange poster og retningsskift.

Sprint:
En sprintkonkurrence afvikles typisk i by, parker eller bynær skov, så publikum kan følge konkurrencen tæt.
Banen har mange poster og retningsskift.  Kortet typisk 1:4000

Ultralang:
Banen er lang og kræver udholdenhed. Orienteringsteknisk lægges der vægt på lange delstræk med flere vejvalgsmuligheder. Nogen gange på gamle og specielle kort.

Stafet:
Orientering med 2-10 deltagere pr. hold. Stafet har samlet start, men banerne har indlagte “gaflinger”, der sikre at du ikke bare kan følge med de andre. Disse gaflinger udlignes over de forskellige ture, så alle hold i mål har løbet præcis lige langt og har haft de samme poster og delstræk, men ikke nødvendigvis på samme tid. Der er samlet start, så første hold i mål er vinder.

Nat:
Natorientering bliver afviklet efter mørkets frembrud. Deltagerne anvender under løbet pandelamper. Posterne er i skoven markeret med refleks.

Hold:
I Danmarksturneringen møder klubhold kredsvis hinanden i 2 indledende divisionsmatcher.
Der dystes om løbs- og matchpoint efter placeringer på 8 baner. Det betyder at alle kan deltage uanset niveau.
De to bedste hold fra 1. division i hver kreds kvalificerer sig til det årlige finalestævne med finalerunden, mens op- og nedrykning i øvrige divisioner afgøres efter den samlede placering. Se mere på siden om: Divisionsturneringen

MTB-O:
Orientering på cykel. Mountainbike orientering er en forholdsvis ny disciplin i Danmark. Deltagerne skal følge sti og vej. Cyklen må ikke forlades under konkurrencen.

Etapeløb:
Et etapeløb er en konkurrence, hvor tiderne sammentælles over flere dage og udgør et samlet klassement. Konkurrencen kan afsluttes den sidste dag med en jagtstart, hvor den førende deltager i klassen starter først. De følgende deltagere starter i placeringsrækkefølge og med en forsinkelse, der er afpasset efter den tid de har opnået efter de første etaper. Første deltager i mål er vinder.

Biathlon
En kombination af orienteringsløb og skydning.

Trail-O
En særlig og mere teknisk disciplin, hvor det gælder om at vælge den korrekte postbeskrivelse. Gennemføres ved gang og løb på stier.