Ungdomstræningen foregår fra klubhuset på torsdage fra kl. 17.30 til kl. ca. 19. I forårs- og i efterårsperioden løber vi i skoven og starter direkte i skoven kl. 17.30. I den mørke periode træner vi i en hal, i en svømmehal, i et styrkerum, i klubhuset eller løber natløb med en pandelampe.

Ungdomstræning er for alle i alderen 10 – 21 år. Er du yngre end 10 år anbefaler vi at du starter med vores mini/maxi-træning. Spørg hvis du er i tvivl om hvad der er det rigtige for dig at starte med.

I forbindelse med træningen vil der altid blive informeret og vejledt i, hvordan orienteringen skal gribes an og hvordan dagens træningsmoment skal gennemføres. Man vil altid kunne bede om hjælp / have en ”skygge” med i skoven, så man lærer teknikken fra starten. Indtil man kan løbe en begynderbane alene, ser vi helst at man har en forælder med, da vi ikke har kapacitet til at skygge alle. Men hvis man enkelte gange ikke har mulighed for dette, skal man naturligvis komme alligevel, så finder vi en løsning. Efter hver træning er der mulighed for omklædning og bad hvorefter vi hygger os i klubhuset.

Der er sæsonstart medio august og vi løber som udgangspunkt hver torsdag, kun afbrudt af skolernes ferier. Træningsplanen finder du her: Ungdomstræning 2024. Der er mulighed for at starte hele året rundt. Kontakt ungdomskoordinatoren for at høre hvordan du kommer i gang.

Ungdomstræningen danner udgangspunkt for at deltage i konkurrencer og orienteringskurser, hvor man møder andre unge o-løbere fra hele landet. Orienteringsløb udvikler sig let til meget mere end blot noget, man går til torsdag aften. Det er en rigtig god sport for hele familien, hvor mor og far også løber orienteringsløb. Ved torsdagstræningen bliver der informeret om konkurrencer, klubture og kurser.

Klubben har også mini/maxi-træning, som er for børn i alderen 0-12 år, der har lyst at lege, løbe, klatre, kravle og finde rundt i skoven. Mini/maxi-træningen er familiebaseret og foregår om søndagen. Læs mere her.

Træner: Laura Bøgh.

Ungdomskoordinator: Morten M. Nielsen, ungdom@odense-ok.dk

Støtte til løb

Odense Orienteringsklub betaler en del af løbsafgifterne for børn og ungdomsløbere, se retningslinierne her

Kurser

Alle ungdomsløbere har mulighed for at komme på orienteringsløbs-kurser sammen med jævnaldrende løbere fra andre klubber i Sydkredsen.

Kurserne er inddelt efter alder:

U1 – fra 9-10 år og op til 13 år

U2 – 14-16 år

Junior – 17-20 år

Kurserne indeholder både teori om o-løb og træning i skoven. Der er noget at lære, uanset hvor meget du i forvejen kender til orienteringsløb. Kurserne arrangeres på skift af klubberne i forskellige områder af Sydkredsen.

På U1-kurserne er der oftest forældre fra alle klubberne med, som hjælper til med opgaverne omkring postudsætning og madlavning.

På U2-kurserne ledes af friske unge voksne o-løbere fra Sydkredsen.

Junior-kurserne afholdes som landssamlinger. Ud over at blive bedre til at løbe orienteringsløb lærer du mange løbere fra andre klubber at kende. Det gør det ekstra sjovt at komme ud og løbe og møde dem til åbne løb senere. I vintersæsonen er der typisk 3 weekend-kurser Om sommeren er der en orienteringslejr, som oftest i den første uge af skolesommerferien.

Se mere information på Sydkredsen´s hjemmeside.

Træningscenter i Vejle

Hvis du er orienteringsløber i alderen mellem 13 og 23 år i en klub indenfor Sydkredsen og ønsker at satse ud over, hvad træningen i din klub og ungdomsgrupperne kan bringe dig, så er TC-Syd, Vejle et tilbud til dig. Talent Centeret er en del af Dansk Orienterings Forbunds elitesatsning, hvor egnede ungdomsløbere tilbydes et inspirerende og motiverende træningsmiljø. Træningssamlingerne lægges hovedsageligt i weekender og ofte op til relevante konkurrencer.

Tilbudet omfatter kvalitetstræning i orienteringsteknik samt fysisk- og mental træning. I træningen indgår instruktion, eftersnak og personlige samtaler med træneren. Flere gange årligt er der løbetest i terræn og på bane, ligesom der i forbindelse med samlinger er undervisning om fysisk træning. Ud over seriøs træning lægger TC-Syd, Vejle vægt på at det sjovt og sundt at løbe orienteringsløb.

Hvis du vil vide mere så kontakt Peter Sigvardt, petersigvardt@hotmail.com.