Hvad er Orientering?
Orienteringsløb er motion for både hjerne og hjerte.

Der bruges kort og kompas til at finde vej gennem ukendt terræn. Undervejs skal man besøge et antal kontrolpunkter, som er placeret ved forskellige terrængenstande.
Disse kontrolpunkter er markeret med en hvid/orange skærm og på kortet med en rød/lilla cirkel.

Opgaven går ud på at fortolke kortet rigtigt og vælge den hurtigste rute mellem posterne. Posterne skal passeres i en bestemt rækkefølge, og ved hjælp af en medbragt kontrolbrik, markerer man ved hver post at man rent faktisk har været forbi.

Hvem kan løbe?
Orientering er en idrætsgren med tilbud til alle aldersgrupper. Deltagerne er inddelt i klasser efter deres alder og køn. Der er således klasser for børn fra førskolealderen til deltagere over 80 år.
Du vil således altid kunne deltage i en konkurrence med andre på samme tekniske og fysiske niveau som dig selv. Stævneplads og løbsområdet er fælles for alle, hvilket gør orientering til en oplagt familiesport.

Hvad koster det?
Det årlige kontingent er på 300 kr. for børn og unge under 21 år og 600 kr. for voksne og seniorer over 21 år. Ved indmeldelse af flere familiemedlemmer, så gives der en rabat.

Når du deltager i klubbens egne arrangementer er det gratis. Til arrangementer i Danmark koster det typisk mellem 25 og 100 kr. at deltage samt udgifter til transport.

Flot film om orienteringsløb

Hvor meget udstyr skal jeg bruge?
For at komme i gang behøver du ikke mere end sko og tøj, der tåler at være udenfor og ikke går i stykker ved mødet med skovens træer. Som andre sportsgrene findes der selvfølgelig særligt udstyr, og tøj i flotte farver, men det kan du vente med, indtil du er blevet bidt af O-løb

Hvordan finder jeg rundt?
Når du er ny til træning, så hjælper vi dig igang.
Du får en kort gennemgang af kortet, anvendelse af kompas, og hvis du har lyst, kan du få en ‘skygge’ med på turen. Skyggen er en af klubbens erfarne medlemmer, som hjælper dig rundt, og som du kan sparre med på turen.

Kan jeg tage mine børn med?
Orienteringsløb kan dyrkes af alle.
Når vi er til træning deltager både børn og voksne. Børn bliver ret hurtigt i stand til selv at finde rundt, og man kan således få en selvstændig tur, både barn og voksen. Børn kan løbe Mini- eller Maxi-O

Er orientering en social sport?
Orienteringsløb er en individuel sport, og man løber normalt alene. MEN, både før og efter løbet er der altid mange ting at tale om. Specielt efter et løb diskuteres f.eks. vejvalg, løbstider mellem posterne, banerne mm. Så, JA – o-løb er en social sport !

Sådan kommer jeg videre…
Kontakt et medlem af bestyrelsen eller træningskoordinator Lisbeth Skovbjerg, mail: traening@odense-ok.dk eller mød blot op til træning, som typisk er torsdag kl.18.